Bizalmi kereskedelem: a Szatyor és a többiek |
2014-10-21 07:28:59 |
A közösség által támogatott mezőgazdaság tapasztalatait vitatták meg a Székelyudvarhelyi Kosár és Debreceni Szatyor című fórumon, az egyetemen. Az élelmiszer egy bizalmi termék. A felmérések azt mutatják, hogy a vásárlók jobban bíznak egy kistermelő árujában, mint egy szupermarketben kapható termékben, de még kevesen vásárolnak a termelői piacokon-írja az unideb.hu
A rendezvény fórummal kezdődött, ahol bemutatkozott a Szatyor Debrecen egyesület, melynek célja, hogy a helyi, Debrecentől legfeljebb 50 km-re gazdálkodó termelők minőségi termékeit közvetlenül juttassa el a vásárlókhoz. A nonprofit kezdeményezés közösségi alapon működik.
- A közvetlen értékesítés lehetővé teszi, hogy a gazdák méltányos árat tudjanak ajánlani, s a vásárlók így jussanak kiváló minőségű, kíméletes termelésből, nem nagyipari módszerekkel előállított termékekhez – hangsúlyozta Bartha Péter Zoltánné, a Szatyor Debrecen képviselője.
Hasonló elveken működik a Gyulafehérvári Caritas Vidékfejlesztés Szakosztályának kezdeményezése az Átalvető. Honlapjukon a helyi gazdák értékesíthetik, népszerűsíthetik termékeiket.
- A fogyasztó kiválasztja a terméket, amit szeretne megvásárolni, és azt a megadott időpontban a Caritas székhelyén, egy erre kialakított helyiségben átveszi a termék előállítójától. Ezáltal létrejön a vásárló és termelő között egy közvetlen kapcsolat, így minden termék mögött ott van egy-egy gazda – mondta Sinka Arnold az Átalvető vezetője. |